Kerst in Afrika! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Herma Dekker - WaarBenJij.nu Kerst in Afrika! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Herma Dekker - WaarBenJij.nu

Kerst in Afrika!

Door: Herma Dekker

Blijf op de hoogte en volg Herma

27 December 2016 | Malawi, Blantyre

Ha familie, vrienden en volgers,

Hier weer een nieuw blog, een tijdje geleden alweer!

Deze keer wil ik jullie wat vertellen over mijn belevenissen en drukke afgelopen week.

Ik begin bij zondag, deze keer gingen we naar 'de kerk' bij de summer class een soort kamp week voor studenten, uit verschillende plekken van Malawi waren ze naar Namitambo gekomen, om deze week extra lessen te krijgen maar ook om elkaar te ontmoeten. Deze week hopen we ook nog 2 dagen daar te helpen, maar daar straks meer over.
Eerst dus de dienst, we zaten met z'n allen in een klaslokaal, aardig warm, ik zat gelukkig dicht bij de deur waardoor ik de wind van buiten nog een beetje voelde. De studenten zongen prachtige Njimbo's (gezangen) en psalmen. Wat kunnen ze mooi zingen!
Er werd een preek gehouden en tegen 12 uur was de dienst afgelopen en vertrokken we weer richting huis. De zondagavond lag ik erg vroeg op bed omdat het maandagmorgen vroeg dag zou zijn...

Maandagmorgen 5 uur, ik druk slaperig de wekker uit, tjonge wat vroeg, maar al snel ben ik klaar wakker en sta ik fris en fruitig naast mijn bed. Vandaag gaan we dus mee naar Nsjane met de truck waar ik jullie in mijn vorige blog al iets over vertelde.
Het was een lange rit van 4 uur door de bergen, maar wat was het indrukwekkend om te zien, prachtige natuur, na een tussenstop om onze benen te strekken en wat foto's te maken, vertrekken we naar onze eindbestemming om daar de eerste kerstviering van een Child care center mee te maken. We waren net te laat voor het 'officiele gedeelte' dus we genoten eerst van een bord met rijst, koolsalade en kip, een echt feestmaal! Alle kinderen en hun ouder(s)/verzorgers genoten er dan ook extra van, en na afloop kregen we een traditionele Afrikaanse dans te zien van de vrouwen als dank voor het eten.
Ook kregen de kinderen vandaag hun Chrismasgift, we maakten een lange rij met alle spullen, eerst de emmers om alles in te doen, daarna de zwaardere spullen zoals suiker, rijst, bonen, daarna de rest, zeep, kaarsen en kleine cadeautjes. Aan het eind kregen ze een zak maismeel om nshima van te koken. Alles lag keurig klaar, iedereen wist zijn taak en elke keer kwamen er 5 kinderen met hun ouder/verzorgers langs lopen en werd hun emmer goed gevuld.
Ik stopte telkens wat kleine cadeautjes in de emmer, en wat werd ik blij van die dankbare glinsterende oogjes, ze konden hun geluk niet op! Wat werd er vaak 'zikomo' (bedankt) gezegd.
Als alle kinderen hun cadeau hebben opgehaald, vertrokken we weer richting huis, waar ik die avond moe maar voldaan mijn bed opzocht.

Dinsdag en woensdag zijn we 2 dagen naar de summerclass van de studenten geweest, ik heb er schoenen uitgedeeld en Marieke (met wie ik deze reis maak) heeft foto's gemaakt voor de sponsors.
Bij het uitdelen van de schoenen kreeg ik hulp van twee studenten, en wat deden ze het goed die jongens! Trots stond ik dan ook toe te kijken hoe ze elke keer netjes de namen van studenten opschreven die voorzien waren van schoenen. Dat uitzoeken van schoenen was ook nog wel een moeilijke klus voor ze (ik ben dus niet de enige), voor al de jongens, ze konden niet goed kiezen, het waren allemaal nette herenschoenen maar dan heb je natuurlijk nog de keuze tussen lak of suede met of zonder bandje, prachtig om te zien hoe ze keurend elkaars schoenen zaten te bekijken en ze aan mij showden.
Maar in 2 dagen was deze missie geslaagd en waren de meeste studenten voorzien van een mooi stel nieuwe schoenen.

Donderdag en vrijdag ben ik naar de kerstvieringen in Mbulumbuzi en Namitambo geweest, hetzelfde programma als in Nsjanje, maar deze 2 dagen woonde ik ook de kerstviering bij (het officiele gedeelte), verschillende kinderen zeiden een tekst op, liederen werden gezongen en de dominee vertelde een kerstverhaal en er werden speeches gehouden en ook ik moest er aan geloven, het zweet brak ons even uit, maar naar een paar woorden in het Engels, brachten we het nederlandse kerstlied 'Komt allen tezamen' ter gehore, en ook al konden ze er weinig van verstaan, het applaus naar afloop was oorverdovend!
Ook op deze twee plekken kregen de kinderen na afloop hun kerstcadeau.
Na afloop van de kerstviering in Namitambo vrijdag gingen we door naar de studenten, waar ik jullie aan het begin van dit blog over vertelde, om de laatste dingen te regelen en hun laatste 'kamp' avond bij te wonen, wat was het een mooie avond, er werd in de buitenlucht gezongen, geslaagde studenten vertelde wat over hun school periode en toekomst. En zo liep de avond al tegen 8 uur, in het donker kwamen veel studenten mij een hand schudden, met ontroerende/lieve wensen namen ze afscheid. In de auto richting huis was ik stil, want wat ik vandaag allemaal weer gezien/gehoord heb, zal ik altijd onthouden, dankbaar dat ik dit alles mag meemaken, Malawi heeft een speciaal plekje in mijn hart gekregen.

Toen was het zaterdag, weekend! Na 's ochtens eerst even uitgeslapen te hebben, maakten we er vandaag een rustig dagje van, er werden wat voorbereidingen voor de kerst getroffen, kip braden, cake bakken, salade maken. Want ook al is kerst in Afrika anders dan in Nederland, gezellig samen eten hoort er toch een beetje bij. Zaterdagavond zijn we naar een kerstconcert geweest, in een grote oude kerk, verschillende koren zongen liederen, tegen de tijd dat het afgelopen was kwam er een film ploeg opduiken om deze avond vast te leggen, veel te laat natuurlijk, maar goed dan beginnen ze het programma toch weer opnieuw, en werden er nog wat liederen gezongen, iedereen bleef rustig zitten, zie je het al voor je in Nederland? Ik niet, dit is dus echt Afrikaans...

Zondag was het eerste kerstdag en gingen we 'smorgens naar de kerk in Mbulumbuzi, 's middags zongen we wat liederen samen met de wachtmannen en genoten ze van onze baksels.
We genoten van ons kerstdiner wat toch wel een beetje Nederlands was, vandaag belde ik even naar huis, iedereen was er, toen de telefoon werd opgepakt, kwamen er toch tranen (want je mist ze toch deze dagen), thuis zag ik ook tranen over de wangen lopen, gelukkig maar ; )
Ik vond het fijn om ze weer even gezien te hebben.
Tweede kerstdag kennen ze hier niet, maar Marieke en ik zijn uitgenodigd door een Nederlandse dominee en zijn vrouw (hij is hier zendingspredikant). Samen luisterden we naar een Nederlandse dienst en hebben gezellig en lekker gegeten. Na het toetje hebben we door de bergen gereden, prachtig uitzicht!

Zo zijn de kerstdagen omgevlogen, en heb ik Kerst gevierd in het warme Afrika op slippers en in korte mouwen. Maar het mooiste van de Kerst hier vond ik dat het niet uitmaakt waar je het viert, de Boodschap van Kerst is het zelfde, want Jezus is geboren voor mensen in Nederland, maar ook voor de donkere mensen hier in Malawi!

Dit was het weer voor deze keer, tot snel!

Lieve groetjes, Herma

  • 27 December 2016 - 17:49

    Margitte :

    Mooi om te lezen, Herma!

  • 27 December 2016 - 20:53

    Gerda:

    Weer mooi en leuk om te lezen fijn dat je het zo naar je zin hebt en een mooie kerst hebt gehad

  • 27 December 2016 - 21:10

    Erik Jan En Carolien Guichelaar:

    Heeeey Herma!!

    Wat fantastisch dat je je droomreis aan het maken bent! Heel veel plezier, lekker genieten en ook heel veel succes met alles. Erg leuk om je verhalen te lezen, het lijkt wel of ik je precies hoor praten ;-)

    Groetjes!
    Erik Jan en Carolien

  • 28 December 2016 - 07:02

    Marieke:

    Mooi, Herma!
    We zien uit naar je volgende blog.
    Groetjes uit Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Herma

Welkom op mijn profiel!

Actief sinds 01 Dec. 2016
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 83758

Voorgaande reizen:

01 December 2016 - 26 Januari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: