Sponsorgeld! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Herma Dekker - WaarBenJij.nu Sponsorgeld! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Herma Dekker - WaarBenJij.nu

Sponsorgeld!

Door: Herma Dekker

Blijf op de hoogte en volg Herma

08 Februari 2017 | Malawi, Blantyre

Ha familie, vrienden en bloglezers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven, veel te lang geleden eigenlijk, maar goed hier dan een nieuw verhaal. In mijn vorige blog heb ik geschreven dat ik de volgende keer wat zou vertellen over de besteding van het sponsorgeld. Zo als velen van jullie vast weten heb ik een zangavond georganiseerd en spullen verkocht zoals wc-papier, snoeprollen, knieperties en fotokaarten dit alles voor stichting Timotheos. Via deze weg wil ik degene die geholpen hebben met het organiseren van de zangavond nogmaals bedanken, mede door jullie inzet is het een mooie zangavond geworden!
Ook zijn er giften binnengekomen (soms uit onverwachte hoeken) samen heeft dit een prachtig bedrag opgeleverd van 780 euro! Wat ben ik ontzettend blij en dankbaar met dit mooie bedrag! De stichting is ook erg dankbaar voor het opgehaalde geld. En omdat ik het erg mooi vond om te zien wat er met het geld gedaan werd, zat ik op een avond in Malawi om de tafel met de financieel directeur van Timotheos. Elk jaar wordt er een projecten lijst opgesteld waar dan specifiek geld voor kan worden gegeven. Na het één en ander gehoord te hebben over de projecten en de noodzaak van bepaalde dingen heb ik besloten om het geld aan deze dingen te besteden:

- Een keuken voor bij het kleuterschooltje, dit is belangrijk omdat de vrouwen uit het dorp zo een maaltijd voor de kinderen kunnen bereiden, doordat ze nu onder een dak kunnen koken, kunnen de kinderen in de regentijd ook eten krijgen. Stichting Timotheos levert hiervoor cement, balken voor het dak en golfplaten.
Dit project kost 200 euro
- Twee kasten voor de weeshuisjes voor de child care centers Mbulumbuzi en Namitambo. In een weeshuisje wonen 14 kinderen. Ik heb gekozen voor rieten kasten omdat dit wat gezelliger staat. In deze kasten kunnen ze spulletjes bewaren bijvoorbeeld speelgoed.
Deze kasten kosten 50 euro per stuk
- Twee fietsen voor dominees van de kerk Reformed Presbyterian Church (RPC), de voorgangers moeten lange afstanden afleggen tussen verschillende gemeenten, een voorganger heeft vaak 5 tot 10 gemeenten. Een fiets is voor hen dan erg handig zodat ze hun werk overal kunnen doen. Ook helpen de dominees mee in programma’s van Timotheos (hier heb ik over verteld in het blog: Een rondleiding)
Een fiets kost 80 euro per stuk
- Een kookpot waar bijvoorbeeld nshima in gemaakt kan worden. Deze kunnen ze gebruiken in het keukentje bij de kleuterschool.
Een kookpot kost 97 euro
- Er hoopt DV. september een kinderbijbel uit te komen in het Chichewa, deel 1 van de schrijver H. van Dam. Het is een mooi project om kinderbijbels te hebben in de taal van de kinderen zo dat ze de Bijbelverhalen kunnen horen of zelf lezen.
Het overige geld wil ik hier dan ook graag aan geven, met dit bedrag kunnen ze 32 kinderbijbels kopen, prachtig toch!

Ik vond het erg bijzonder om van dichtbij te zien waar het geld voor wordt gebruikt.
Zo ben ik op een maandagmorgen mee geweest om een keukentje te bekijken, zodat ik een beeld kreeg bij dit project en dus ook weet hoe het er uit komt te zien. Het is een eenvoudig stenen gebouwtje met een deuropening, kleine ramen en een gat in de grond waar de vrouwen stenen om en heen leggen zodat er hout gestookt kan worden om zo te koken. Als je de foto’s zo ziet denk je misschien, is dit het dan… ik zal eerlijk zijn dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst zag. Maar later op de terugweg in de auto dacht ik pas, hoe mooi is het eigenlijk dat deze vrouwen nu eten kunnen koken voor de kinderen van de kleuterschool, en ik zag het al helemaal voor mij die prachtige kindjes tot 4 jaar smikkelend aan een bord pap of nshima. En dat het keukentje er niet zo uit ziet als bij ons in Nederland met aanrecht en een tal van keukengereedschap is logisch natuurlijk, want er is niks beter om projecten zo te steunen dat het nog steeds de Malawiaanse cultuur blijft.

Ook heb ik zelf de kasten gebracht naar de weeshuisjes, wat waren ze er blij mee, ze kwamen direct met wat dingetjes aan die al een plekje kregen. En op de vraag of ze even met mij op de foto wouden werd enthousiast gereageerd. En ik, ik kon ook niet anders doen dan glimlachen, dankbaar dat ik zo iets voor deze mensen kan beteken. Na nogmaals bedankt te zijn liep ik dan ook weg met weer een mooi moment in mijn gedachten om nooit te vergeten.

Dit zijn nog maar enkele projecten van de stichting en geld blijft hard nodig om deze mensen in Malawi te steunen. Giften kunnen nog altijd overgemaakt worden naar: NL57RABO0161485502 t.b.v. Stichting Timotheos. Alle bedragen zijn van harte welkom, en ik kan uit ervaring zeggen het geld word goed besteed. Mijn dank is namens al deze mensen in Malawi groot!

In mijn volgende blog hoop ik te schrijven over mijn afscheid in Malawi.

Groetjes, Herma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Herma

Welkom op mijn profiel!

Actief sinds 01 Dec. 2016
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 83777

Voorgaande reizen:

01 December 2016 - 26 Januari 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: